Bostadsanpassning

Nu har dom varit här. Jag vet aldrig hur jag ska känna mig efter de här mötena. Ska jag vara superglad att vi får hjälp att fixa till så att Neos vardag underlättas, eller ska jag vara deprimerad för att de som jobbar med att designa de här funktionella sakerna endast har funktion i huvudknoppen? Kan låta som ett i-landsproblem och det är det ju i viss mån, men hur svårt kan det vara att göra alla dessa hjälpmedel lite mindre "handikappande"??? Tex en duschstol måste inte se ut som den kommer direkt från ett kirurgingrepp. En ramp måste inte se ut som en integrerad del av en godsmottagning. En gåstol måste inte se ut som att man inte kommer levande ur den om man nu lyckas ta sig ner i den.

Om det är någon som arbetar med sådana här lösningar, som ska vara i människors bostäder, mitt i deras vardag och liv - ring mig så ska jag hjälpa er med designen! Jag har en miljard idéer...

Neo har en variant av gåstol som man ska kunna gå ute med, eller inne för den delen....OM man nu har tillgång till ett slott! För den är STOR...den heter till och med Bronco! Hallå...vem tänkte till här??? Kolla på den får ni se.



Tycker ni att den är cool?? Nä, just det! Gissa om man ser ut som att man är helt utom räddning när man sitter i den här. Kunde dom inte ha gjort den lite cool och lackat den typ som en sportcykel i de färger som en sådan har? Lite coola handtag och annat. Nej, då gör vi den illgul, så att man från månen kan se att här mina vänner, är det nåt helknasigt på G. Ursäkta mig, men vilka rikspuckon!

Eller det här med duschstolar - gör den i form av en groda med en liten bassäng/bytta i ett bord framför barnet så att de kan leka med båtar eller vad som helst OCH tycka att den ser rolig ut! Nej nej nej....då är den ju mänsklig och lite leksaksaktig - det går inte för sig! Man måste SE att det här är ett hjälpmedel. Den MÅSTE vara hemsk och institutionerad! Jag blir så trött.....

Nåja, nu ska de komma hit igen med en ingengör (!) som ska se hur vi bäst kan integrera en hiss i verandan så att Neo kan ta sig ut och in själv. Jag har inte funderat klart än men med den hissen funderar jag på om det inte är så att det kommer en hiss in och en fru ut......


Jag får väl vara tacksam över all hälp vi får - det är jag verkligen. Jag är glad att vi bor i Sverige och inte i typ Moldavien, men ändå. Jag är övertygad om att vi inte bara skulle kunna hjälpa funktionshindrade rent funktionellt utan även mentalt genom att göra saker som är mycket mycket mer normala, eller åtminstonde lite finare. Det värsta som kan hända är ju att de blir glada....


Kommentarer
Postat av: tinkerbellan

hej.. Läste i en tråd på familjeliv om din blogg.. om att du fått en son för tidigt.. ville spana in bloggen såklart då jag oxå e prematurmamma.. min gabriel kom i vecka 25+5, men har itne fått några skador vad vi kan se i dagsläget iaf. om 1 vecka blir han 1 år.

2009-04-22 @ 21:30:40
URL: http://tinkerbellan.webblogg.se/
Postat av: marie

ja men precis kan dom ite göra sådana grejer lite anpassat till med men kanske lite annolund desgin lite roliga fäeger osv. Är på tal om att neo ska få en gåstol för dom vanliga man köper i affärerna är ju alldeles försmå nu för neo. Är dom bra?

2009-04-23 @ 10:58:16
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: Linda

den där har Måns oxå haft exakt en likadan.. men var ska man ha den..hahaha.. de tänker ju inte när de gör grejerna.. du har så rätt i allt du skriver!!kraam

2009-05-03 @ 18:48:01
URL: http://www.nogg.se/tussis

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0