Resan i det okända...

De flesta av oss skulle hålla med om att en graviditet och livet som följer efter det kan jämställas med en resa. Vi gör alla olika resor och tyvärr finns det väldigt få reseguider - även om man skulle vilja definiera MVC som reseledare som guidar oss så mycket det bara går. Själva resebyrån finns liksom inte.


För en del av oss väntar svårare resor. En del av oss förlorar sitt resmål vid födelsen - förlorar sitt efterlängtade barn, men resan slutar ändå inte där! Den är mycket längre än så. För en del av oss blir resemålet någonting helt annat än vi i vår vildaste fantasi kunnat tänka oss. Till någonting vi varit livrädda för men nu står inför utan pardon. Vi fick ett funktionshindrat barn!


Vi blir så uppfyllda av glädje, att vi ens fick behålla barnet. Så enormt lyckliga att just vi fick just detta barn - i samma andetag som vi drabbas av en outgrundlig sorg. En sorg som sida vid sida skall samsas med den här glädjen. Det är den resan jag vill berätta kort om här. Vi är många som rest den och vi är många som ändå tillsist nått vårt resmål. Det har i efterhand visat sig att vi trodde att resmålet var någonting annat av den enkla anledningen av ingen givit oss informationen. Vi visste inte vad det var vi reste mot. Vi hade kanske aldrig på nära håll sett ett sådant resmål förut. Därför var vi så rädda. Så rädda att få ett handikappat barn.


Jag har många gånger frågat mig vad det är jag sörjer? Vad är jag rädd för? Barnet jag aldrig fick? Att han inte är som andra? Att andra skall se att han är annorlunda? Att jag skall skämmas över honom? Att jag inte skulle kunna älska honom? Att bäbistiden inte blev så där gullig som man läser om?


Ingenting av det som står är det jag sörjer. Nu, när jag gjort resan till väldigt stor del - när jag är på andra sidan avgrunden som jag föll ned i - nu kan jag se att det här är ju precis det resmål jag skulle till! Han är precis det barn jag önskat mig och jag vet precis vad det är jag ändå sörjer.


Jag sörjer att hans framtid inte är lika ljus som ett friskt barns. Jag sörjer att han kanske inte kommer att få möjligheten att skaffa familj. Jag sörjer alla hinder och motgångar han kommer att mötas av. Jag sörjer att så mycket av hans liv skall behöva gå åt till behandlingar och sjukhusbesök. Jag sörjer att han inte kan leka som andra barn - att han bara kan titta på istället för att delta. Jag sörjer att han skall behöva inse att han är annorlunda. Jag sörjer de begränsningar han har i livet. Jag sörjer alla tårar han kommer att fälla över sitt öde. Allt sådant sörjer jag. Jag sörjer för hans del - inte för min egen. Den sorgen är svårare.


Men jag gläds för min skull -  åt att han finns. Jag gläds åt att han är min. Jag tackar faktiskt Gud att mitt barn är Mitt Barn. Jag gläds åt alla fantastiska framsteg han gör. Jag gläds åt att han är en fantastisk tänkare. Jag gläds åt all den kärlek han ger mig. Utan den vore jag inget. Jag gläds åt att vi behöver varandra. Jag gläds åt att han kan bli så himla glad. Jag gläds åt att han ser världen med andra ögon - han lär mig saker varje dag. Jag gläds åt att han är en del av mig. Jag gläds åt att få vara mamma åt honom.


Jag har undrat varför man måste falla ned i den här avgrunden. Varför måste man hamna mitt i den här tunga sorgen? En del av svaret tror jag är att sorgen är så himla tung för att man sörjer för någon annans del och inte för sig själv. I alla fall var det så för mig. Den andra delen är att man inte kan få insikt utan att ha gjort den här resan. Det spelar ingen roll hur mycket man läser, ser på TV eller får berättat för sig. Man måste uppleva det. Man måste ha varit i New York för att ha upplevt det! Jag föll ned i det bottenlösa hålet med sorg. Jag har simmat som en galen och försökt vara stark istället för att bara ställa mig rakt upp och ned och bara möta mina farhågor och ledsenhet. Bara låta mig själv vara ledsen, vara rädd - för att sedan se att jag inte behöver vara så rädd och ledsen. Jag kan inte säga att jag är helt klar med min sorg. Eller min rädsla. Den dyker på mig när jag minst anar det. Men idag kan jag hantera det bättre. Idag är jag faktiskt stundtals så stark som jag medan jag simmade intalade mig att jag var, när det handlar om Neo.


Och jo, jag kan älska honom. Jag vågar älska honom. Jag älskar honom mer än jag någonsin kunnat tro att jag kunde älska någon. Jag skulle heller aldrig någonsin skämmas för honom. Han är jag och jag är han. Vi kan, på gott och ont, inte leva utan varandra. Vi har gått igenom så mycket tillsammans och har så mycket till att gå igenom. Vi reser fortfarande Mitt Barn och jag - men idag är det jag och inte sorgen som är guiden. Jag är reseledaren och Mitt Barn är resenären - tillsammans är vi på resande fot genom livet. Och vi har för länge sedan struntat i hur eller vad resmålet är, vi har inga förutfattade meningar längre. Vi bara reser!


Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag börjar alltid gråta när du skriver sådana texter. Jag vet inte varför, kanske för att jag som hans syster inte ser honom som annorlunda, visst han kan inte gå men för mig är han världens underbaraste unge, men när jag läser det här så inser jag hur han kanske kommer få det och det är nog det som gör mig ledsen. Underbara Neo, jag är så glad att du finns!



Jag älskar honom så <3

2009-08-05 @ 03:05:23
URL: http://emiliaaes.blogg.se/
Postat av: Carro

Nja, ny blogg är det inte men lite ny design. Jag försökte göra om gamla designen vilket slutade i katastrof och då valde jag en av basdesignerna så länge... Tills orken kommer tillbaka =) Men jag har inte haft den så länge så du behöver inte be om ursäkt för att du gör annat än surfar på semestern =)



Din text berör så jag tappar orden. Skickar en kram istället...



2009-08-05 @ 07:27:06
URL: http://griffelfot.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Så vackert skrivet o så sant, så sant.

Jag sörjer inte för min skull utan såsom du för barnets. Det finns aldrig några garantier för något barn hur det ska gå i livet men våra skruttisar har trots allt det betydligt tuffare. Jag är fullständigt övertygad om att med en sån engagerad, omtänksam o älskande mamma så kommer Neo att ha alla förutsättningar för att livet faktiskt blir alldeles ok. Jag har två döttrar men måste erkänna att rulledottern har en väldigt speciell plats i mitt hjärta. Vi har kämpat sida vid sida så det blir en mycket stark samhörighet även om pappa oxå är bra så är mamma alltid bäst, säjer dottern ofta med styrka! Med en funkisgrabb får du möta människor, göra nya upptäckter om dig själv o din omgivning som du aldrig skulle ha mött o gjort om inte just Neo kommit i din famn. Njut av ditt liv, njut av Neo o var nyfiken inför vad som kommer.

Stor kram!

2009-08-05 @ 09:03:45
URL: http://baravaramadlar.blogspot.com
Postat av: Mie

Emilia - det är bra att du bara ser Neo och inget annat. Det ger honom de bästa förutsättningarna han kan få. Tänk om ALLA hade ett funktionshindrat syskon - då skulle det inte finnas några fördommar. Jag tror att det blir min önskan till Tomten i år.



Carro - det behövs inga ord. Att du bara var här och lämnade ett spår betyder minst lika mycket. Ibland är inte ord det som behövs utan bara ett spår.



Madeleine - Det är ju så att funkisbarnet har en annan sorts plats i hjärtat. Inte för att man älskar de andra mindre eller det barnet mer. Bara det att man lever i sådan närhet konstant gör att man växer ihop. Jag kan känna vad Neo tänker. Det kan jag inte med de andra barnen. De är självständigare. Neo är på ett annat sätt del av min själ, men jag behöver alla mina barn. Även de som inte är mina i egentlig mening - de är ändå mina och jag behöver dem. Neo ger mig nya erfarenheter och upplevelser jag inte skulle vilja vara utan - även om jag ibland kroknar under det tunga. Tack för att du är här och läser mellan varven. Jag behöver dina infallsvinklar!

2009-08-05 @ 12:53:53
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Carola

Idag blev det lite tårar, men det gör inget. Jättebra skrivet Mie. Jag kom att tänka på den där texten om Holland, har du läst den?

2009-08-05 @ 20:43:02
Postat av: Mie

Carola - njä, Holland? Tror att jag har missat någonting. Var finns den?

2009-08-05 @ 22:01:30
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Carola

Googlade efter den och hittade pasda.blogspot.com/2008/08/resan-till-holland.html



Jag hörde den första gången på ett info möte på Habiltiteringen. Jag kan säga att vi var många försäldrar där som hade tårar på kinderna.

2009-08-05 @ 22:59:11
Postat av: Carola

Tror inte det var hela texten, prova att googla på "Resa till Holland" så hittar du en längre variant.

/Carola

2009-08-05 @ 23:02:38
Postat av: Mie

Carola - den hade jag aldrig sett förut! Men exakt så är det. Man hamnar på ett helt annat ställe utan att fatta vad som hände. Det är inte hemskt eller nåt - bara helt oväntat. Hade varit mycket lättare om man vetat att man skulle till "Holland" innan...

2009-08-06 @ 01:40:31
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Lena

Jaha...då sitter man här framför datorn och gråter ...igen... Otroligt vackert skrivet!

2009-08-06 @ 07:59:15
Postat av: marie

såå otroligt vackert skrivit gumman och jag håller med dig helt och hållet i det som du skriver. du är en av de få som verkligen förstår vad det innebär och för mig så känns de tryggt på ett sätt som en osynlig stöttepelare. Tänker på er ofta!

2009-08-06 @ 19:48:03
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: Mie

Lena - tack för berömmet. Nu har jag vant mig vid att folk säger att de gråter...ibörjan kände jag lite vanmakt eller något åt det hållet. Men vad tusan - det händer att jag också gråter när jag skriver så varför skall inte läsaren få gråta? Då har jag ju lyckats förmedla känslan jag hade just då. Alltså säger jag bara - tack!



Marie - vi tänker på er också. Ni reser ju på samma flyg liksom! =))

2009-08-11 @ 21:59:39
URL: http://envanligblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0