Neo är Neo - oavsett!

Ibland blir jag bara så trött på att folk stirrar. Som när man möter nya människor - tex på dagis. Klart att jag innerst inne fattar att Neo drar blickarna till sig i sin gula elrulle...men måste vuxna människor verligen GLO så? Tror de verkligen att en liten kille som kör sin egen elrulle inte ser att de stirrar? Hallå, vem är det som är korkad egentligen?!

Därav dikten före detta inlägg. Här om dagen var jag nära att säga -"Bu!" till några mammor på dagis som glodde så ögonen höll på att trilla ur. Istället sa jag -"Hej!". Men nästa gång ta mig tusan, när jag ser någon som glor så där ohejdat skall jag antingen säga -"Bu!"...eller kanske....-"Är det någonting du undrar över som du vill fråga om?".

Vi får se vad det blir. Oavsett har jag bestämt mig för att inte en enda sekund tänker jag skämmas för Neo. Det har jag aldrig gjort. Men det har hänt att jag hurtigt låtsats som att allting är helt normalt. Det är det ju inte....inte för dem. Men för oss!

Låt dem glo! Eller nej, jag skall avbryta deras "glodd" med att inbjuda till frågor. Jag tänker inte vara en skitfeg förälder som gömmer sig. Vem sjuttsingen mår bättre av det? Neo är Neo. Idag, igår, imorgon. Han är en jättemysig kille som är så värd att få ta sin plats. Vem tusan är jag då att låtsas som att det regnar! Jag borde skämmas!

Jag blir så ledsen i hjärtat när folk förnekar sina barn. Men jag vet, ja....jag vet....det är en process. Först chock. Den har jag passerat. Sedan förnekelse. Den tar ganska lång tid att passera, men ALLA hamnar där. Nu är jag förbi den sedan en ganska lång tid tillbaka. Men att vara förbi den till att stå högst upp på barikaden och skrika

-"Ja, min son är annorluda! So what?! Har du problem med det eller?!"....det är en helt annan sak.

Varför är det så? Varför måste människan vara så enkel och så rädd? Rädd för vaddå? Att inte följa mallen? Åt helvete med mallen! Vem fan kom på mallen?

Efter förnekelse kommer insikt och tillsist acceptans. Där är jag sedan en tid tillbaka.

Jag har en son med CP skada! Jajamensan, ni får fråga hur mycket ni vill....men ni får INTE låtsas som att ni inte ser honom! Ni får INTE låtsas som att han inte är värd att bry sig om! Fan den som osynliggör honom! Ni kommer från och med idag att möta en tiger!

Alla ni som blundar för att era barn är annorlunda - vad fan är ni rädda för? Att det skall vara fel på er? Att folk skall titta snett? Fegt! Skitfegt! Barnet då? Det har inget val! Det är som det är.....oavsett. Till den dagen man väljer att se sitt barn som det är - med alla brister och tillgångar. För alla barn har tillgångar. Fram till den dagen gör man sitt barn en ogärning. När man väl fattar att barnet är samma barn hela tiden - oavsett om man väljer att blunda - först DÅ kan man hjälpa barnet. Jag kan bara hjälpa Neo om jag är modig nog att stå vid hans sida. Nu är jag modig nog.

Ingenting jag gör, även om jag skulle gräva ner honom i Saharas öken, skulle ändra på att han har en CP skada. Han är inte läskig - han är Neo! Han är Mitt Barn. Han måste stå ut med att vara Neo varenda jäkla dag. Då skall jag banne mig stå ut med att vara hans mamma till 100%! Om det sedan är någon som väljer att ta omvägar för att inte möta oss - ja men varsågod! De personerna hade vi ändå inte haft någon värdefull nytta av!

Neo är Neo - oavsett!

Kommentarer
Postat av: Jon

Ha, när jag o Mio är ute med NF Walkern så stirrar de ens inte. Den är så konstig så de ser ut som de slår knut på sig för att bara möta oss. Inte titta på oss och inte titta bort i perfekt balans.



Dock så händer det att folk hajar till ordentligt i bussarna när de åker förbi, det ser lite roligt ut.



Jag tror de flesta är för fega att fråga så antingen stirrar de eller så tittar de bort. På dagis hade vi en presentation och frågestund på ett föräldramöte och sa att alla var välkomna att fråga när andan föll på så att de inte skulle fastna i sina fegisstirr :)

2009-08-21 @ 01:29:55
URL: http://www.jonvision.se
Postat av: Catarina

Hej!

Fick ett tips av din svägerska om denna blogg!

Superintressant! Jag känner igen en hel del sedan jag var lite, min syster är rullstolsburen...

Idag vet jag (då jag har ett antal barn själv) att barnen tittar mycket för att de undrar, men efter att de fått svar så är det inte så intressant, förrens nästa rullstol dyker upp...

Och jag håller med dig: Alla barn har tillgångar!!!!! Underbart skrivit!!!

Dessutom är Neo en söt, charmig och fin liten kille ;)Tack för att du orkar att dela med dig :)

Catarina

2009-08-21 @ 09:19:46
URL: http://www.humandelight.se
Postat av: Mie

Jon - alltså, ungar har jag inget emot. Klart de undrar! De får gärna fråga. Det är ju inte svårare än att svara att han åker rullstol för han kan inte gå. De accepterar det - typ -"Jaha, och jag har gröna ögon". Och så leker de vidare. Men de är de vuxna jag har lite svårt för. OK, jag tittar också på saker jag reagerar på. Kanske till och med på en liten kille i elrullstol - men jag stirrar inte med öppen mun som att det vore ett UFO jag såg. Om jag nu måste titta lite längre säger jag "Hej!" när jag ser att de ser mig. Inte tusan står jag där som en jäkla fågelholk. Vem är det som ser konstig ut då liksom? Eller när föräldrar svarar goddag yxskaft på sina barns fråga -"Vad är det där, mamma?", -"Ja, oj vilken fin tröja han har!". Hallå!!!



Jag önskar att folk kunde tokstirra i smyg. Titta gärna men säg också "Hej" för det är en liten människa du stirrar på. Det händer att Neo säger till mig



-"Mamma, de vill inte prata med mig!" när han säger hej själv och inte får någon reaktion! Då blir jag arg. Era dumma jävlar! Ursäkta språket men....Det tillhör vanlig jäkla uppfostran att antingen säga hej eller åtminstone svara hej om någon hälsar på en!



Mitt i det intensiva stirrandet blir det en variant av förnekelse av Neo. Att glo på honom, men inte se honom.



Dagis ja. Jodå, vi har haft information högt och lågt, men nu börjar det ju en ny termin. Nya ansikten. Alla kommer säkert att vänja sig. Vi också. Men vägen dit...blir så trött på fågelholksstirrande.



2009-08-21 @ 12:16:02
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Mie

Catarina - barn undrar. Barn ska undra. Som jag skrev till Jon här ovan så är det inte barnens stirrande som stör mig. Eller så här, folk får gärna titta. De kan strunta i att fråga också om de vill, men just det här när Neo ser att de glor och de fortsätter att glo. Om han inte kände sig konstig innan kommer han garanterat att göra det då! Urr!

2009-08-21 @ 12:19:05
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: marie

precis neo är neo. Det är sådana människor som glor osv som jag tycker så fruktansvärt synd om. så otroligt fördomsfulla usch detta gör mig såå arg.

Som alltid fullkomligt älskar din blogg men det vet du säkert innan;D kanske låter konstigt men efter allt man gått igenom tillsamans så känns kärleken så fruktansvärt stark och speciell. Klart man älskar alla sina barn lika mycket men som denna kärlek är speciell. du förstår nog vad jag menar:)

2009-08-21 @ 19:17:51
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: Jon

Det var ju föräldrarna vi hade möte med :)

2009-08-21 @ 19:28:46
URL: http://www.jonvision.se
Postat av: Mie

Jon - kul kille du var då!! =))

2009-08-21 @ 20:56:30
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Heléne

Ja det är sorgligt och smärtsamt. När vuxna människor vänder bort blicken. Jag möter det ofta och tänker är det så Johanna ska ha det. Osynlig.

2009-08-22 @ 08:39:26
URL: http://www.pasda.blogspot.com
Postat av: Madeleine Larsson

Jädrar vad bra skrivet! Blir glad när du är arg o det gnistrar för då ligger du inte platt utan står rak i ryggen, stolt nacke o slåss för din son!



Svarat på din jobbmejl ang LSS.

2009-08-22 @ 11:18:12
URL: http://baravaramadlar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0