På en grusväg i Askersund

Ett litet misstag gav mig en av semesterns mysigaste stunder! Här om dagen stannade vi av en händelse i Askersund. Händelsen var Mika - hon skrek som en bindgalen. Hatar att åka bil. Fast om man kollar på den här bilden skulle man kunna tro att det är det bästa hon vet!



Det är det alltså INTE och vi var bara tvugna att stanna. Dessutom var det lunchdags. Vi hittade en asiatisk buffé som gick an. Efter det tänkte vi ta en promenad i det fina vädret. Askersund visade sig vara en riktigt gullig liten stad med en fin hamnpromenad.

Neo fick så klart syn på ett litet turisttåg och ville åka det. Vi har åkt en miljard sådana tåg och tänkte att ett till kan väl inte skada.



Vi hoppade på det lilla tåget och jag tänkte mig en tur på typ 15 minuter runt Askersunds stadskärna eller nåt i den stilen. Tåget puttrar iväg och Neo är jättenöjd. Vi puttrar och puttrar. Kommer ut till ett villaområde. Jag undrar vad det är i det här villaområdet som kan vara intressant för turister att se? Längre och längre bort från stadskärnan kommer vi tills tåget plötsligen stannar vid en vändplan.

-"Nu skall vi gå och titta på djuren" hojtar några ungar och studsar ur.

Vi sitter lungt kvar. Ska ju tillbaka till stan liksom. Tågchauffören frågar oss om vi inte skall titta på djuren också.

-"Nej, vi hänger med tillbaka" säger jag.

-"Ja, det kan ni ju göra men tåget går inte förns om en halvtimme!"

Öh, jaha....här sitter vi i ett tåg på en vändplan i ett villaområde i Askersund. Alla andra på tåget går upp för en grusad backe för att titta på några djur. Vi har ingen rullstol...men vad tusan...klart vi skall kolla på djuren! Jag slänger upp Neo på axlarna och knatar upp för backen. Däruppe visar det sig vara Hembygdsparken och ett litet museum med gamla fina hus, lite får, getter och höns. Vi hälsar lite på djuren och tittar på ett gäng pensionärer som dansar vals på gräsmattan. Neo och jag tar en liten sväng om vi också. Vi tittar in i de gamla husen och bara promenerar på grusvägarna mellan stugorna.

-"Vad det är mysigt att vara här, mamma!" säger han

Neo är nöjdare här på mina axlar på en grusväg i en Hembygdspark än i någon annan stor nöjespark med attraktioner och en massa folk. Att dansa vals på en gräsmatta och titta på gamla hus. Att för en liten stund vandra i sommarsolen på en grusväg på mammas axlar. Ett litet tågäventyr gjorde att vi fick ett fint litet sommarminne, jag och Neo.



Askersunds Hembygdspark

Kommentarer
Postat av: Lena

Underbart! =)

2009-07-25 @ 11:43:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0