Men...vart tog lördagen vägen då?

Neo är nu inne i "varför-perioden". Ingenting kan passera utan ett "varför" - och alla svar begrundas och registreras på hårddisken. Bara fram tills för ca en månad sedan förstod han inte betydelsen av ordet "varför". Jag har försökt förklara det för honom men hur gör man det så att en liten kille kan förstå?

-"Hur kommer det sig att du gjorde så?"....

...har jag ibland frågat honom och folk har glott på mig och undrat om jag inte är riktigt klok på bussen tex. Nästan så att de vill gå fram och tala om för mig att det INTE är en liten farbror jag har där i vagnen. Bara att le dumt mot dem och fortsätta. Inte så lätt alltid. Men nu har han alltså förstått - med råge! Dessutom vill han vet var allting är - och jag menar verkligen allting...

En konversation på verandan:

-"Du skall gå och lägga dig nu, Neo"

-"Varför"

-"För att det är natt nu"

-"Men..var är natten?"

-"Den är där uppe i himlen"

-"Jaha!!!"...liten paus med ögonen riktade mot sommarhimlen..."är det det där blåa?"

Inte så lätt att förstå för en liten kille att det är natt, fast att det är helt blått nästan. Men han tyckte ändå att det var rätt OK att ha sett natten så han lät sig villigt läggas. Söta lilla gubben!

Tidigare hade han och jag suttit och pratat om sommarlovet.

-"Nu har vi sommarlov, Neo"

-"Varför"

-"Jo för att nu är det sommar och varmt och då skall vi vara lediga tillsammans du och jag"

-"Och Mika"

-"Ja, och Mika"

-"Men mamma, var är sommarlovet?"

-"Det är här och nu"...nu väntade jag bara på att han skulle se ut som en fågelholk, men icke...

En stunds tankepaus...

-"Men, vart tog lördagen vägen då?"

Nicke hade nämligen sagt tidigare att det var lördag (detta var igår) och Neo var ganska nöjd med det för då får man äta godis. En stund var han rädd att sommarlovet liksom suddat ut lördagen - men jag sa att det kunde vara lördag och sommarlov samtidigt. Då blev han lugn igen.

Nu blev det inget godis igår...så vi tog en promenad och köpte det idag istället. Tyckte att han var väl värd några tandtroll...


Kommentarer
Postat av: Lena

Ja, dessa funderingar som kommer från våra barn...! :-)

2009-06-29 @ 22:11:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0