-"Hur svårt kan det va?"

Så är långhelgen slut. Den känns allt annat än lång, men vi har haft det mysigt. Det har varit fint väder och vi har cyklat. Härligt. Nicke har oljat klart allt som skulle oljas så nu är det fritt fram att nyttja altanerna. Vi har grillat mumsig mat och haft det sommrigt. -"Jag gillar varm sol!", som Neo säger. Jag också. Varm sol är toppen!

Nu är det egentligen bara trädgården som skulle behöva sig en liten tillhyfsning. Gräset är ganska långt och det är lite objudna gäster i gräsmattan - maskrosor. Nicke gav sig på ett gäng häromdagen. Bästa insatsen gjorde Ida - yngsta tonåringen - för två år sedan. Vi mutade henne med typ 100 kronor eller nåt och hon plöjde hela gräsmattan och förintade varenda maskros! I pumps! Det ni! Det skulle vi ha spelat in. Idag skulle hon ALDRIG göra det för en simpel 100-ing. Kanske dock fortfarande i pumps....Men vi tackar allra mjukast för detta för vi har fortfarande överlägset minst antal maskrosor i kvarteret!

Ett annat år skulle jag - som inte bara är kass i köket utan även i trädgården - ta hand om gräsmattan, för det var så mycket mossa i den. Vi stack iväg och köpte värsta utrustningen och nåt sorts medel - Kombi Stroller. Här skulle fixas. Hur svårt kan det va, liksom? När jag började ge mig i kast med den lilla vagnen vi köpt och hällt medel i den så upptäckte jag att det läckte ut medel vid själva hjulen. När jag tittade närmare på vagnen föll den i bitar! Min vanliga tur.
-"Äh, tänkte jag" och sedan dök just min standardparoll upp: - "Hur svårt kan det va?". Jag tog helt sonika och skickade den förbannade vagnen, den var ju ändå trasig i mina ögon, och sen började jag att för hand sprida dessa småkulor av medel. Kasta lite hit och kasta lite dit. Fjutt fjutt. Finfint!

Det visade sig att det här medlet var ganska effektivt och att vagnen förmodligen hade spridit det här något jämnare än vad jag lyckats åstadkomma för gräset tvärdog där jag hade kastat mina nävar kors och tvärs! Sen visade det sig att vagnen inte alls var trasig utan att det var JAG som var trasig och inte kunde sätta ihop den rätt (enligt Nicke....jag vet inte jag...). Nu stod vi där utan gräs!

Då tänkte jag igen -"Hur svårt kan det va?" och grävde bort allt dött gräs och köpte lite jord och gräsfrön och började så nytt gräs. Vi kan väl summera med att gräsmattan aldrig blev sig lik igen, men att mossa hjälpte medlet iallafall inte mot för nu har vi en mossmatta igen och den är såååå grön och såååå mjuk och fin! Har bestämt att mossa är bra! Det är så mjukt mot tassarna när man står och hänger tvätt!

Jag brukar ha randiga blommor i rabatterna på framsidan. Får se hur det blir i år - någon (bostadsanpassarna) har byggt en hemsk ramp över den ena rabatten! Den ska bort. Kommer en hiss istället. Tur är väl det för det var nog en av dem som klättrat på vår stege som gav sig på att bygga den hemska rampen kan vi väl säga - den är allt annat än bra monterad! Men men, den ska alltså bort. I den andra rabatten ligger det brädor. De ska bli ställning tror jag till baksidan när Nicke måste montera ner hela husgaveln för den mår inte så bra. Vilket år som helst. Alltså inga blommor i år.

Man vet aldrig med mig. Rätt vad det är tänker jag -"Hur svårt kan det va?" och då händer det nåt som ingen vet hur det slutar. Kanske slutar det med fina blommor i två frilagda rabatter! Vi får se....

En kvällsbild men man ser iallafall rampen, som hänger på kanten av kantstenen till rabatten. Känns hur säkert som helst - eller vad tycker ni??? Andra sidans ben står PÅ gräsmattan. Och det vet ju alla att gräsmattor är lika stabila som betong....eller hur var det nu....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0