Ut - bortom fördomarnas land....

Jag brukar inte vara med på specifika insamlingar och andra sådana här "hjälp ditt och datt - uppdrag" - men det här kunde jag inte blunda för. Inte ens om jag ens försöker jättemycket och kniper ihop ögonen så mycket jag kan! Inte de fysiska och inte heller de mentala ögonen.

Det här bet sig fast rakt in i hjärtat. Är det här vad min Neo har att se fram emot så är det en långt större kampanj än CP kampanjen som måste till! Jag blir helt villrådig och vet inte på vilket ben jag skall stå. Skall jag stå på arga benet eller skall jag stå på ledsna benet - eller skall båda benen vika sig under mig likt fällknivar? Mammasorgen fick plötsligt en framtidsrädsla också - större än den vi haft tidigare.

Vi är fler som har lagt ut dessa ord ikväll - och jag hoppas innerligt att än fler vill föra dem vidare - ut - bortom fördomarnas land och in i varje människas sunda förnuft. NU! Själv "stal" jag det från CP mammans blogg - som i sin tur stulit dem från "Alström och kärleken" (dessvärre ingen länk här) som i sin tur...ja, ni förstår...


Omsorgska

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ha ett hem utan en LSS insats

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara en hyresgäst utan en boende

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ha ett arbete utan en daglig verksamhet

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ta ledigt från jobbet utan ha en hemmadag

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte bli upprörd över att behandlas på ett kränkande sätt, utan aggressivitet ingår i min handikappbild

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte enträget försöka bli förstådd utan ha fastnat i ett negativt beteende

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara energisk utan överaktiv

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle inte mina föräldrar älska mig, utan överbeskydda mig

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte besluta mig för något utan få för mig något

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara orolig och ledsen utan stökig

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte spontant ändra vad jag vill göra utan bryta en överenskommelse (t.ex. i form av en individuell plan)

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ha sexuella behov, utan problem med det sexuella

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara kunnig och kompetent utan habiliterbar

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte bidra till andras välfärd utan vara en omsorgstagare

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara en kreativ individualist utan ha problem med gruppanpassning

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inta vara uttråkad utan ha dålig koncentrationsförmåga

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte åka buss utan bussträna

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte tycka om Kalle och Eva utan vara för beroende av personalen

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara en unik individ utan en brukare

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ha kul med mina vänner utan ha social träning

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte vara ung eller gammal, kvinna eller man utan just utvecklingsstörd

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd
skulle jag inte ta avstånd från denna enda grupptillhörighet utan ha dålig handikappinsikt.

Av Karin Barron

Mitt Barn - jag hoppas att du ALDRIG behöver lära dig "omsorgska"....


Kommentarer
Postat av: madeleine

Bra att texten sprids, har mycket att säja o ger insikt även till den som tror sig vara fördomsfri.

2009-05-28 @ 08:36:34
URL: http://baravaramadlar.blogspot.com
Postat av: marie

jag kopierar denna text till min blogg också! vad är det för kampanj?

2009-05-30 @ 18:46:22
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: Mie själv

Marie - det är ingen kampanj alls utan bara en text/dikt - vet inte vad jag skall kalla det - som berör och visar på hur det kan vara att vara annorlunda i andras ögon. Men det är bra att du lägger ut den du också för det behövs uppmärksammas. Det är allt!

2009-05-30 @ 22:57:29
URL: http://envanligblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0