är Gotland handikappsanpassat???

Man kan ju tycka att jag som funkisförälder (förälder till funktionshindrad - inte coolare än så....) borde ha örnkoll på vad som behöver tänkas på när vi kommer till ett nytt ställe, men det har jag inte! Undrar hur många år det kommer att ta innan jag fattar att jag måste kolla om det till exempel

- finns en ramp till entren dit vi skall
- finns hiss
- finns breda dörrar
- finns höga trösklar
- kryllar av mattor så Neo inte kan åla på golvet
- finns breda gångvägar eller trottoarer
- finns trappor som jag måste bära Neo upp- och nedför
- om det över huvudtaget går att komma fram med rullstol
- om det går att parkera nära så att vi inte behöver gå hur långt som helst med packning och rullstol

Som nu - vi skall åka till Gotland i midsommarveckan. Till Snäck. Jättemysigt. Det bara dök upp från klar himmel och vi kastade oss över erbjudandet! Vi skall bo i en jättefin lägenhet på 5:e våningen med pool på taket! Fantastiskt lyxigt som man inte tackar nej till - och det gjorde vi inte heller...

Jag har verkligen sett fram emot Gotland - tills i natt - när jag vaknade och undrade om Gotland är handikappsanpassat? Hur vi skall få upp Neo på 5 våningen om det inte finns hiss - eller ut igen. Eller upp till poolen på taket. Ner i poolen går bra - vi bär honom ändå när han simmar så det är en baggis. Eller kanske från bilen upp till persondäck när vi åker båt. Finns det hiss på Gotlandsbåtarna från bildäck och upp och tvärt om - borde det väl göra va? Annars får vi bära runt honom på båten och rullen får vara i bilen.

Tyvärr kommer vi inte att kunna ta med oss Wall-E, för vi får inte in honom i bilen! Och även om vi fick det kan vi inte förankra honom. Alltså går det inte. Det får bli den vanliga rullen. Väldigt synd - det hade varit fantastiskt mysigt att åka omkring i Visby i gränderna med Neo i Wall-E...men men...han har ju fått åka vanlig rullstol hittills så det skall nog gå den här gången också.

Sedan har jag gett mig den på att ungen ska gå i Lummelundagrottorna! Vare sig han vill eller inte!  Vi skall låna en bärmes att ha Neo i på ryggen. Tur att han inte är så stor än. Mika får åka Babybjörn på magen. Jag vet inte om Lummelunda är handikappanpassat, men det struntar jag i - ungen ska få se grottorna!

En annan rolig sak som finns på Gotland är ju Pippihuset - Villa Villekulla! Det ska vi också titta på. Jag tror inte att vi kommer att få några sysselsättningsproblem just den veckan. Det blir semester helt enkelt. Även bloggen lär få semester den veckan - för datorn är inte med på packlistan!

När jag tänker efter så borde det ju inte vara några problem för oss på Gotland - för det bor väl folk som sitter i rullstol där också! Fast med det resonemanget borde det inte var nåt problem någonstans på hela jorden i och med att det bor folk som sitter i rullstol över hela planeten menar jag  - kan man tycka.....


Kommentarer
Postat av: Anette Lundström

Mie!



Vilken underbar blogg, sitter med tår i ögat. Gripande och glädjande. Em.... berättade om den igår på Oscars 3-årskalas. Neo o Mika är så söta. Vi ses på Em....student den 10:e. Ska bli kul att träffa er.

Kramar Anette (Carina L:s svägerska)

2009-05-24 @ 15:33:31
Postat av: Mie själv

Svar till Anette - Hej! Såklart jag vet vem du är utan att du behöver lista släktträdet ! =))Hörde att Oscar gillade "Rulle". Mika och Olivia är ju lika gamla. Har du också en "Alien"?? Hälsa Rino och hela familjen! Och tack för berömmet, har inte riktigt lärt mig hur jag ska bete mig än. Glad blir jag iallafall!

2009-05-24 @ 15:57:28
Postat av: malin

Hej jag kunde inte låta bli.

Kollade på gotland.se och de har en tillgänglighetsguide som man kan söka på.

Vet inte hur bra den är egentligen men jag hittade information både på snäck och lummelunda. Kan funka :-)

1.asp" rel="nofollow">http://www.gotland.se/tillganglighetsguiden/sok1.asp



uppesokresultat.asp" rel="nofollow">http://www.gotland.se/tillganglighetsguiden/menyuppesokresultat.asp

2009-05-24 @ 16:25:10
Postat av: madeleine

När ni checkar in till båten, säj till om Handikapplats då får ni stå nära hissen. Visby rejält kuperat men med lite armstyrka fungerar det. De flesta naturreservat går att nå ända ner till stranden, finns vägar o stigar. Lummelunda fungerade inte för oss, dottern för stor att bära o det gick inte att gå med rulle. Hoppas ni får det bra, Gotland är fantastiskt vackert!

2009-05-24 @ 19:11:52
URL: http://baravaramadlar.blogspot.com
Postat av: marie

ja man tänker faktiskt så. Hoppas ni kommer få de riktigt trevligt. skönt för er att komma bort en stund:D

2009-05-24 @ 19:57:59
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: towe

Visst måste man vidga sina tankar som funkismorsa. Alltid en resevplan och "i värsta fall lösningar". Kontentan är att det mesta ändå går att lösa eller kompromissa :)

2009-05-24 @ 21:48:36
URL: http://cpmamman.blogspot.com
Postat av: Mie själv

Svar - Tack min snälla Terapeut. Vad gjorde jag utan dig? Jag skall omedelbums kolla tillgängligheten via dessa länkar! Tänk att någon på Gotland tänkt till och skapat dessa länkar - bara det är ju värt en liten applåd!



Till Madeleine - tack så himla mycket! Varit på Gotland förut ser jag! Jättebra tips, dem skall jag använda mig av. Tänkte på kuperat Visby - då kanske det är bra att vi har lilla rullen med oss så vi kan komma in och upp överallt. Wall-E är ingenting man lyfter över kanter, upp i trappor och går i för branta backar med. Tack igen för tipsen!



Marie - jag har inte lärt mig än att tänka så. Det kommer liksom i efterhand och så får jag panik och undrar om jag gjort en tabbe som bokat osv. Men vad tusan - ingen har väl dött att bära ett barn hit och dit. Inte jag iallafall - hittills! Eller vad säger du?! =))



Towe - Just den här reservplanen har jag lite mickel med. Har liksom inte kommit till plan A än, men jag lär mig väl. Förmodligen den hårda vägen! Det kanske är det som är plan B - den hårda vägen?!

2009-05-24 @ 22:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0