1:a advent = lucka nr 24

Neo gillar Bamse, och tidningen dyker upp här i jämn takt. Nu senast var det med en julkalender. Eller om det heter adventskalender. Vad är skillnaden förresten?

Nåja. Som bekant har dessa kalendrar ett gäng lockande luckor vilka skall öppnas i en tänkt ordning. Neo var sugen på att öppna alla NU - för då skulle Tomten komma fortare. Jag förklarade för honom att Tomten inte skulle dyka upp en enda sekund tidigare även om vi så öppnade varenda lucka på fläcken, tyvärr. Vi får nog vackert vänta och under tiden kan vi roa oss med en lucka om dagen.

-"Men vad finns bakom sista luckan?"

-"Jag vet inte. Det är ju det som är grejen. Att man inte vet."

-"Jo, men jag vill så gärna vet vad det är bakom just den."

-"Det får du veta på julafton. Som en liten extra julklapp."


Han gillade inte svaret men fattade ändå att man skall öppna luckorna i rätt ordning, och bara därför var den häftigaste luckan sist. Typiskt! Han satt och klurade ett tag. Sedan kom han på lösningen:

-"Mamma, om jag öppnar den sista luckan först kan jag öppna den första luckan sist...för den är ju ändå så tråkig."

Här har vi killen som löser alla problem. Den första advent öppnas här lucka nr 24 - bara så att ni vet.

Förra årets upplaga. Man blir ju inte skitglad när man tittar på den, så det är lätt att förstå varför nr 24 skapar mest nyfikenhet...Förresten den första kalender jag sett med en lucka nummer 25! Den finns på årets variant också. Den är JAG mest nyfiken på. Nr 25 liksom...vad finns där bakom? Då är ju allt över? Kanske står det typ "nu är det bara 1 år kvar till nästa gång - pilutta dig!". Eller vad tror ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0