Vill du gå in?

Det är inte lätt det här med vårsommar. Tänker närmast på hur man skall klä barnen. Ena sekunden är det skitkallt och nästa är det smällhett. I tisdags hade jag varit lite övermodig och klätt dem lite för tunnt kom jag fram till. Vilket gjorde att jag på onsdagen istället korvade på dem extra tröjor så att de inte skulle frysa.

När jag kommer till dagis säger Neos resurs att hon dagen innan mer eller mindre tvingat på honom en tröja för att det var kallt. På frågan om han frös hade han nämligen svarat nej och nästan vägrat ta på sig tröjan, men hon gav sig inte. Tröjan skulle på. Bra. Vi konstaterade båda två att han sällan säger till när han fryser. Då, från ingenstanns kommer Neo framrullandes och säger:

-"Jag fryser!"

Vi tittade på varandra, resursen och jag, och undrade om vi båda två var lite fulla eller om han just bad om en tröja.

-"Men då går vi in och sätter på dig en tröja" säger jag och så rullade vi in i hallen.

Precis innan har Neo tittat upp mot himlen och olyckligt sagt att det kommer svarta moln där borta i horisonten. Små grå dammtussar satt fast på himlen och jag undrade vilka svarta moln han såg, men la inte mer vikt vid det. När vi kom in i hallen trycker jag på honom en fleecetröja till. Då börjar han gråta!

-"Men vad är det, gubben?"

-"Noa och Viktor är inne och ritar och jag vill också gå in!"

Aha, det var där skon klämde! Han frös inte ett enda dugg. Inte heller fanns det några svarta moln. Han ville bara ge oss anledningar att släppa in honom så att kunde vara med de andra grabbarna. Och så trodde han att han inte skulle få det utan försökte köra en annan variant istället. Typ "om jag fryser måste de släppa in mig och om det dessutom är svarta moln på himlen så talar det ytterligare i min sak". Nu var jag så korkad att jag inte fattade det utan trodde att han faktiskt frös och därför tryckte på honom en tröja till!

Vi rullade ut till resursen igen och bad om det han egentligen ville, nämligen gå in och rita med grabbarna. Såklart fick han det! En glad liten kille rullade in och fick istället ta av sig alla tröjor han just fått på sig.

Jag måste lära mig att han tänker lösningsorienterat. Ibland är det inte helt lätt, men nu vet jag att nästa gång han säger att det är svarta moln på himlen och jag inte hittar några, då skall jag fråga:

-"Vill du gå in?"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0