Betydande små mästerverk

En stor dag idag - det har varit julavslutning i skolan. Första halvan av sexårs är således avslutad och jag måste säga att de här senaste månaderna har Neo gjort stora framsteg. Kanske inte rent motoriskt, men på andra områden.

Tillexempel har han aldrig tidigare varit intresserad av att rita. På dagis ville han inte dra ett enda streck. Han såg bara på när de andra barnen ritade. Nu vet ju jag hur han är funtad så jag vet att han inte ritade för att han inte vill göra fel. Han ville inte vara så mycket sämre än de andra barnen så då lät han helt sonika bli. Han har nämligen tyckt att han redan är så fel hela han i jämförelse med sina jämnåriga att han inte vill spä på det och visa att han inte kan rita. Den enkla lösningen då är att helt enkelt ge tusan i att rita.

Men nu är det andra bullar kan jag meddela! Från att inte ha dragit ett enda streck till det här:

 

 
Streckgubben föreställer Jack Sparrow, just nu den hetaste och coolaste gubben i hela världen om ni frågar Neo. Och nedanför är hans priatskepp. Det kan väl vem som helst se!?

Sådana här framsteg värmer ett mammahjärta mer än man kan tro, därför att för mig är det inte bara simpla teckningar - det är stora landvinningar. De visar nämligen att han vuxit som människa och blivit mer trygg i sig själv. Så trygg att han vill och vågar rita, precis som de andra barnen, och han tycker att han är lika duktig som dem.

Därför är det här betydande små mästerverk i mina ögon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0