Lösningsorienterad

Vi har inte dött. Det är bara en överdos av vardagspussel just nu. Hösten dök upp och plötsligt insåg vi att det även kommer att bli vinter. Hade glömt det faktiskt men Neo påminde mig. Rysningar spred sig längs ryggraden. Funderar på att göra en deal med Kung Bore: inte snöa på gångvägar, trottoarer och skolgårdar, så skall jag bara vara barnsligt glad i gigantiska snömängder!

Neo har nämligen redan börjat planera för vintern! Hans lösning på snöhelvetet är vi skall lämna Wall-E i skolan och istället ta den manuella rullen till skolan, eftersom inte Wall-E och snö är så kompatibla. Dagens understatement! I morse meddelade han mig att han hade en plan - Wall-E kan gå i ide och bo i skolan hela vintern.

Visst, toppen att han redan nu tänker på hur vi skall lösa det hela. Problemet är väl att inte heller den manuella rullen funkar i snö. Borde finnas skidor till hjulen. Alternativt vinterdäck till Wall-E. Jag undrade lite stilla varför han planerade det här redan nu.

-"Jo, jag vill inte att du lämnar mig i bilen medan du hämtar Wall-E den här vintern".


Förra vintern var jag tvungen att ta med en pulka som jag drog barnen i till garaget. Elrullen fick stå i entren och så hämtade vi upp den efter det att jag packat in ungarna i bilen. Då var jag ju tvungen att lämna dem i bilen i ca 20 sekunder för att hämta Wall-E. Tillräckligt länge för att Neo skulle hinna bli övertygad om att han skulle dö under tiden. Tydligen har det lämnat bestående men eftersom han nu, redan i september, planerar för hur vi skall kunna undvika samma scenario. Han är inte så dum den där ungen. Lösningsorienterad kan man kalla honom. Liten tagg i mammahjärtat dock när jag vet att det är för att undvika rädsla han planerar...skruttis.

En gång för länge sedan, i en svunnen tid, var det någon som under en kort sekund uttalade att man inte var helt säker på vad Neo mindes eller hur hans tankestruktur såg ut. Jag undrar än idag var det uttalandet kom ifrån...vilket barn talade de om?

Nåja, skolan har fattat hans kapacitet. Han får tillfälle att gå undan och tillsammans med vuxen läsa lite svårare litteratur i och med att han är så verbal och förstår skeenden på en lite annan nivå. Nu läser han såklart inte själv, men han lyssnar - och lagrar på hårddisken! Det uppskattar vi, både Neo och jag.

Men vi undrar fortfarande hur vi skall lösa snöhelvetet...till det finns det ingen avancerad litteratur, tyvärr. Funderar på att gräva en tunnel fram till skolan - det vore nåt det! We will be back in the matter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0