Skratta, gråta eller supa till!?

De senaste dagarna har jag varit nära vansinnets rand! Som bekant kom det ohyggligt mycket snö - och med det började den här perioden på året då mitt vokabulär innehåller några fler ord av mindre trevlig karaktär. Varför? Jo, nu är jag ute och puttar elrullstol i snö igen.
 
Förut fick jag putta 80 kg elrulle. Till den här säsongen hade jag krävt en elrulle som inte fastnar i minsta snöhög. Då fick vi en lite större rulle som dessutom kunde utrustas med vinterdäck! Förutom det väger den 130 kg istället. Hur det gick? Jo, istället för att putta 80 kg manick får jag numera putta 130 kg manick!
 
Tyngden gör att den här rullen sjunker rakt ner i väl upptrampade vägar, där den gamla rullen funkade fint. Alltså blev det mycket, istället för bättre.
 
Jag bangar inte för lite utmaningar, men det här är ju fånigt! 
 
Alltså gav jag upp och idag köpte jag ett hjälpmedel som går felfritt på upptrampade gångvägar - en snowracer. Drar heller två ungar på den än kämpar som en idiot med 130 kg metallpryl med ett barn i.
 
Problemet är nu bara att sonen inte har ett eget förflyttningssätt utomhus. Får väl köpa en snöskoter!
 
Tänkte visa lite bilder så får ni se vad jag menar. Bilden nedan visar den väl upptrampade vägen, som förövrigt fungerar fint att köra manuell rulle på - det går INTE på vägar som INTE är välpackade. Sådana här vägar är ganska vanliga vintertid och klassas nog inte som akut nödvändiga att snöröja. De är ju framkomliga. Förr var sådana här vägar inte ett problem....
 
 
Och så här bra fungerar den större elrullen utrustad med det så kallade "Vinter-kittet"....vilket innebär vinterdäck som skall klara snö lite bättre. Well....
 
 
Behöver jag ge en mer målande beskrivning av hur det är att putta 130 kg genom en välpackad gångväg? Nej, jag tänkte väl det. Tror att det framgår ganska tydligt att det inte är skitlätt, för att tala milt. Det tog mig 40 minuter att putta den ca 300 meter, max...
 
Förövrigt var det inte de välpackade gångvägarna som var problemet förut utan modden som blir på övergångsställen, skolgården, parkeringar, gårdar och så vidare. Det var där det var jobbigt med den gamla, lite mindre rullen. Nu är det lika jobbigt där, eller faktiskt värre där också. 50 kg värre! Samt att vi inte längre kan åka på välpackade gångvägar som inte är plogade ned till fast mark, för den här tyngre rullen sjunker alltså rakt igenom det skiktet.
 
Vet inte om jag skall skratta, gråta eller supa till!?
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Madde

Supa till skulle jag säga men jag känner dig bättre. ;-)

2012-12-10 @ 20:37:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0