Hur många spisar har en genomsnittsnorrman?

För ett tag sedan gick ett "oprioriterat" verktyg här i huset sönder - nämligen spisen! Inte hela spisen utan den här plattan man använder mest ni vet - ja, just den där mittemellanstora. Även JAG som nästan är portad från köket har hunnit fatta att just den är bra. Men vi har harvat på utan den. Tills idag....

Nu fick Nicke nog! Och när han får nog då är det NOG! Vi packade in barnen i bilen och for iväg för att köpa en ny spis. En induktionshäll var det mentala siktet inställt på. En med en extra stor storplatta. Eftersom vi har så många barn har vi en GIGANTISK stekpanna - som är förstor egentligen för "vanliga" stora plattor. Vi har sett spisar med extra stora plattor så det var ingen ouppnåelig dröm.

Vi stegade in med de små telningarna på en större svensk elkedja och började botanisera bland spisarna. Där fanns ett paket med både spis (med induktion och extra stor storplatta) och inbyggnadsugn. Det behövde vi inte alls men jag blev ändå intresserad eftersom det stod att man fick en resa vartsomhelst i världen på köpet! Jag såg framför mig hur vi gled ner till stranden i Malaysia över jul och tog varsin god glass tillägnad köksmaskinerna hemma. Nicke såg längtan i mina ögon och utan att jag ens öppnat truten sa han - nej, vi behöver verkligen ingen ugn också - så det blev inte det! Pffft!

Vi hittade iallafall den perfekta spisen (utan resa). Införskaffade den och for hem. Öppnade lådan och började läsa och kolla. Det är då jag tror att bilbeställningen varit framme här! Jodå, det låg en ugn i lådan MEN, såklart - alltid ett MEN....på sladden sitter den en lapp som säger:

"Denna sladd och stickkontakt gäller endast för inkoppling i Norge. För inkoppling i Sverige/Finland skall dessa avlägsnas och kokhällen anslutas enligt i Sverige/Finland gällande föreskrifter av behörig fackman."

Men hallå - vi köpte den i SVERIGE liksom!!! Det var ingen som behagade tala om att man var tvungen att köpa en elektriker också för att koppla in spisjäkeln! Så nu står vi här och undrar om vi ska flytta till Norge eller om vi ska försöka oss på att boka en elektriker. De brukar ju som bekant bara sitta och vänta på att nån ska ringa som har köpt en spis på den här elkedjan! Så börjar jag undra lite igen - kan liksom inte låta bli. Norge är ju ett lite mindre land med väldigt många färre människor än Sverige - typ hälften. OM nu den här kedjan är norsk i grund och botten BORDE det ändå vara så att de säljer betydligt fler spisar med svensk koppling än norsk i och med att vi är så många fler så VARFÖR är det norska kopplingar på - VA? Eller är det så att norrmän köper så in i bengen med spisar så fast att de är hälften så många så lönar det sig ändå att ha norska kopplingar på alla spisar, även de som köps i Sverige? Eller är det någon som har väldiga investeringar  och intressen i den svenska elektrikermarknaden i Sverige? Så att de liksom har satt på de här kontakterna på pin tji menar jag - för att se till att de svenska elektrikerna har jobb? Det är ju behjärtansvärt i dagens finanskris men ändå! Har alla norska spisar svenska kontakter då - i rättvisans namn? Eller är elektrikerna i norge nedlusade med jobb ändå? Jag vet inte om jag kommer på nåt svar men jag har en känsla av det inte kommer att lämna mig i fred på ett tag...

Vi skulle ha köpt det där paketet som gav oss en resa vart som helst i världen istället - då hade vi kanske kunnat koppla in spisen och fått mat idag OCH en mysig semester! Ugnen pajjar säkert snart ändå...speciellt nu när vi INTE köpte en ny. Lagen om alltings jävlighet ni vet...

Ja ja, vad är väl en bal på slottet....

Den norska kontakten


Kommentarer
Postat av: Ingemar Fogelberg

Vad blev det för spis? Hur stor är storplattan? Är på jakt...

2010-06-22 @ 23:01:40
Postat av: Mie själv

Alltså, nu är det här så länge sedan att jag inte ens bor kvar där spisen blev inmonterad. Men plattan var Stoooor, det minns jag. Märke? Vet inte. Exakt storlek? Minns inte heller. Tyvärr.

2010-06-23 @ 12:50:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0