Jag skäms

Idag, eller snarare ikväll, fick jag lite knip i hjärtat igen.  Inte bara jag förresten...vi båda fick oss en tankeställare. Den lille gullegrisen Neo, förvandlades till ett litet monster när hans bulldozer till syster kom lite för nära när de var ute och kröp. I ett obevakat ögonblick hördes bara ett ynkligt  olyckligt gnäll från Mika. Inte ett sådant där arggnäll utan verkligen olycksgnäll. Vips var vi ute i hallen där de befann sig och då såg vi att Neo såg ovanligt oskyldig ut.

När Nicke frågade vad han gjort svarade han:

-"Dumheter"

-"Men vad gjorde du, Neo, bet du henne?" frågade Nicke

-"Bonkade på henne" sa han

-"Men du FÅR inte bonka på henne! Hon är liten och vill bara vara med dig" sa Nicke argt

Jag morrade till och visade mina draktakter genom att rycka upp honom från golvet och trycka ner honom i soffan.

-"Nu sitter du där och skäms!" sa jag med min inte allra mildast röst direkt. - "Du får banne mig skärpa dig. Sluta göra så där. Nu blir jag jättearg!" ylade jag

Neo satte igång och tuta. Stora tårar av skam. Mika blev räddad av pappa och cirkusen var igång. Sen, efter lite välling och duttande la sig sorgen. När det var läggdags gick Nicke ner med Neo. Läggningen är pappa-son grej. Jag får komma och säga godnatt när det är klart!

När de ändå låg där i sängen tänkte Nicke att han måste ta ett snack med sonen.

-"Du vet att du inte får var så där dum mot Mika. Hon vill ju bara vara med dig!"

-"Han är jättedum, Mika" säger Neo som har lite svårt med han och hon

-"Nej, hon tycker massor om dig och vill vara med dig hela tiden. Då får du inte vara taskig"

-"Taxibil?" svarar Neo

-"Nej, inte taxibil. Elak, du får inte vara elak. Förstår du att du var dum mot Mika?"

-......tystnad från Neo

-"Neo, förstår du det?"

Då svarar lilla gubben helt tyst:

-"Ja....tack, pappa...."

Herre Gud, ungen tackar för  uppläxningen! Vad svarar man på det? Då kan jag tala om att det gör man inte! Hjärtat  krampar och viker sig dubbelt! Man kramar ungen och säger förlåt för att vi blev så arga, men man får inte slåss. Även om man känner sig trängd och ifattsprungen av en sketen lillasyster.

Lilla gubben....säg vad du vill efter en utskällning men inte "tack".....skäll på mig, skrik, be mig dra åt skogen...men säg inte "tack"...så utan stolthet och skydd ska du inte behöva vara! Vi måste tänka ut nya sätt som gör att du får leka ifred och inte hamnar i sådana situationer att du måste freda dig från Mika, som inte menar nåt men som ändå gör dig frustrerad. Jag måste ta fram alla mina mest kreativa hjärnceller och skaffa dig en Neo yta - där du kan känna dig helt säker.

Älsklingen, förlåt för att jag inte alltid förstår din situation....jag måste lära mig se med dina ögon. Jag skäms.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0