Funktionshinder smittar INTE!!!

Jag sover så dåligt med mammasorg i hjärtat - men det lättade lite i natt ändå, för jag kom på att Neo faktiskt inte är utvecklingsstörd utan han dras "bara" med sin CP skada. En stund var jag lättad, men så föll jag ner i gropen igen - eftersom det inte spelar någon roll för fördomsfulla människor vilket handikapp han har. De kommer ändå att dömma honom som än det ena och än det andra bara för det faktum att han sitter i rullstol.

Det är som att  människor inte har insikt i att det faktum att man inte kan gå INTE behöver påverka intellektet! Sedan om det är fördommar eller bara ren inkompetens och inskränkthet låter jag vara osagt. Kanske ligger dessa väldigt nära varandra.

Här om dagen när vi skulle ta en promenad i skogen med Neo i Wall-E åkte vi förbi affären. Jag hörde ingenting, Neo hörde ingenting men Nicke tyckte sig höra ordet "mupp" komma över någons läppar. Ungdomar. Tur att han inte var säker för annars hade han gjort sig olycklig just där och då genom att skada den som yttrat sig - hårt.

Så OM Neo nu hade varit utvecklingsstörd skulle det inte göra någon skillnad ur den aspekten - men jag hoppas att det för honom spelar en stor roll, då han själv kommer att kunna stå på sig på ett annat sätt  när han blir stor, om han inte har det med sig i bagaget också. Jag lider med alla som faktiskt har fått diagnosen utvecklingsstörd. Inte för det faktum att de är utvecklingsstörda. Jag är övertygad om att de har ett lika högt människovärde som alla anda - varför skulle de inte? Men det jag lider med dem för är att det i andras ögon ytterligare förvärrar det redan dåliga utgångsläge de har - just på grund av inkompetens och inskränkthet.

Vad är folk rädda för egentligen - att det skall smitta?

Låt oss här och nu bara klargöra att funktionshinder - vilken sort det än månne vara - SMITTAR INTE!! Dessvärre verkar inkompetens och inskränkthet göra det...


Kommentarer
Postat av: Anette Lundström

Hej!



Blir ledsen på riktigt av det du skriver. Har själv en övertygelse om att barn som föds med olika handikapp kommer till starka föräldrar som "klarar" ta hand om barnen. Därför har er fina kille kommit till Er, för att ni, Mie och Nicke är starka.

Stå på dig Neo.

Själv är jag uppvuxen med en morfar som amputerade benet från låret pga cancer när jag var bebis. Kan ju tänka dig alla blickar vi fick i lilla Lidköping när morfar kom på stan hoppandes på kryckor med mig bredvid. Min morfar är min hjälte, tyvärr är han död.

Mina barn ska iallafall lära sig att alla människor har lika värde så det så!!!

Kram Anette

2009-05-28 @ 10:53:57
Postat av: Mie själv

Anette - föreläsaren som höll i föredraget på CP-dagen vi var på, Kristina Tedroff, sa att när hon var liten sa hennes mamma alltid att ALLA barn är likadana på insidan oavsett utsida. På grund av det blev hon forskare och doktor inom CP skador - för att se om hennes mamma hade rätt - och det hade hon! Det är som mjölkpaketen - de är alla olika. En del snitsigt designade, andra enklare - men likväl är det möjlk på insidan!Lika god mjölk dessutom.

2009-05-28 @ 11:45:02
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Jon

Man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker, då blir man tokig i slutändan. Eller köper harembyxor...



Jag tror att den enda som kan få barnen att må riktigt dåligt är när föräldrarna blir sorgsna. Hur många barn beter sig konstigt för att de tror att föräldrarna tycker det är fel på dem. De snappar upp det direkt. En skilsmässa brukar ju ställa till det as seen on TV. Men i grunden är det att barnen inte får se livet som det är, inkl skilsmässor som faktiskt är vanligt.



Dvs, du har redan ett inlärt schema av omvärlden och i den finns hinder. Så ska du lära Neo att det är hinder överallt så att han vet att den är precis så otäck som du ser den? Eller ska Neo få verktyg och bli stark för att skapa sig sin egen omvärld. Där han kan återvända till en trygg hemmahamn när han blir bränd och revidera sitt schema?



Därmed inte sagt att man får känna sorg eller vara rädd inför framtiden, det är alla. Men man får inte låta det ta överhanden.



Sen är mupparna ett förträffligt program, och filmer ;)

2009-05-28 @ 13:00:46
URL: http://mijon.wordpress.com
Postat av: Mie själv

Jon - jag ser vad du säger men vad menar du med skiljsmässor? Att alla barn som är skiljmässorbarn ligger risigt till i värderingssynpunkt? Då ligger både jag och mina barn risigt till...



Självklart har jag inte för avsikt att lära Neo att det finns hinder överallt, men säg den förälder som tycker att det är OK att få sina barn kallade för "mupp" eller vad du vill - välj själv! Jag tror att om han ser att det är OK att bli ledsen, det är OK att bli arg, det är OK att vara annorlunda - DÅ tror jag att han kommer att han den här verktygslådan du talar om. Men om jag istället säger att "gaska upp dig grabben...bit ihop" så tror jag att han inte kommer att vara lika rik på insikter på nåt sätt. Rätt eller fel...jag vet inte. Var och en har sin variant - det här är min. Jag tänker fortsätta bli upprörd över inskränkta idioter och jag tänker låta både mig själv och Neo bli ledsen över det faktum att livet ibland är skit. Vi har ett annat ordspråk som vi lever efter - "det är bara att bryta ihop och komma igen". OCH jag tänker absolut låta dig ha en annan åsikt - för det är ju det som är tanken liksom. Debatt är bra! Kör på bara - I´m on!!!

2009-05-28 @ 14:38:38
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Lena

Känner igen mig i det du skriver...Under en period i mitt liv fick jag förflytta mig i rullstol med hjälp av min personliga assistent och om vi var i t ex en affär och jag frågade om något så var det till min assistent de svarade! Precis, som du skriver, att jag skulle ha något fel på mitt intellekt! VÄLDIGT frustrerande...

2009-05-28 @ 15:21:15
Postat av: Mie själv

Lena - visst är det konstigt. Har roat mig med att försöka hitta en förklaring till VARFÖR det är så. Jag menar, folk ser ju att du bevisligen kan tala med din personliga assistent, så....men ändå...



Har en teori. Folk blir så illa berörda av det faktum att någon behöver åka rullstol att de kanske tror att om de låtsas som att det regnar så gör de iallafall inte saken värre genom att glo eller så. De undviker en så till den milda grad att de helt ignorerar att du ens finns! Som att när man ser en svart person så brukar man försöka låtsas som att man inte ens sett att han ÄR svart för att visa att man minsann inte är rasist - som om att han inte redan visste att han var svart liksom!? Bakvänd och missriktad omtanke eller vad vi skall kalla det. Vad tror du om det, du som har erfarenheten?

2009-05-28 @ 15:40:08
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Jon

Inte alla skilsmässor utan bara vissa. Där barnen hålls utanför och vuxna bråkar i smyg. Saker händer utan orsak. Plupp så var det ingen som bodde ihop eller ville prata med varandra.



Dvs, det finns bra och dåliga skilsmässor.



Självklart ska man vara upprörd över inskränkta människor när det är berättigat, men det gäller att ta det med förnuft istället för aggression. WHO säger att det är inte ok för någon utan den personen som själv har funktionsnedsättningen som kan kalla sig för funktionsnedsättningens namn.



Men om vi säger så här då. Du ska vara som jesusdriften inom vissa, du ska ge kraft och mod att våga utvecklas. Hänger du med ;)



Det är svårt att bena ut min ståndpunkt på få rader i en kommentar eller ens ett eget inlägg, men jag är lite provokativ i utvecklande syfte många gånger. Testar resonemang och ser vart det bär.

2009-05-28 @ 16:31:56
URL: http://mijon.wordpress.com
Postat av: Mie själv

Jon - hm, jag försöker tänka i banor utanför mina egna. Skilsmässor (festavat sist - OK)kan vara förjävliga och det finns alltid bara en förlorare -barnen! Oavsett om det är bra eller dåliga skilsmässor är det barnen som får värsta biten. Då hjälper det ju inte att det ibland, tack vare föräldrarnas agerande, blir så att barnen tvingas välja mellan sina föräldrar. DET valet skall inget barn behöva göra. Sen om det är bättre att köra hela byket öppet framför barnen - det vet jag inte. Tror inte att de kan relatera och förstå allt. Men det är ju en helt annan diskussion.



Jesusdrift - ja, alltså.... Att man skall vara sina barns drivkraft och laddningsstation. Det tror jag att alla vill vara. Men vi har nog alla olika vägar dit. Man är, som du säger, en produkt av sin egen uppväxt och långt ifrån alla har samma uppfattning av en och samma situation, så det är så svårt att generalisera.



Provokativ? Tror att vi har olika uppfattning även här - om vad som är provokativt. =))Jag ser det som en dynamisk diskussion - om du tycker att du provocerar, så kör på! Mer sånt. Testa resonemang allt du kan. Fast Jesus kan vi, för min del iallafall, lämna därhän....amen!

2009-05-28 @ 17:10:57
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Lena

Ja Mie, tror nog att du har rätt i dina funderingar...Nä, tacka vet jag barn! Som idag när jag och min assistent T hämtade min son i skolan och jag kom med 2 kryckor och direkt så frågade barnen: "Vad har hänt med dina ben?". Jag svarade: "Jag har lite ont i benen just nu" varpå de sa: "Jaha" och fortsatte med sitt. Fråga mig hellre än ignorera mig !

2009-05-28 @ 18:46:07
Postat av: madeleine

För att våra ungar ska kunna hantera ev. smällar är jag övertygad om att det enda som verkligen hjälper är att ge dem ett stort självförtroende. Ös kärlek, beröm, visa upp o visa ditt barn i alla sociala sammanhang som teater, bio, konserter, föreningsliv. Lär dem att ta plats o ta del av, inte på någon annans villkor utan på deras egna.

Banalt? Visst, men alternativet att gömma sig o huka är ingen lösning.

2009-05-28 @ 20:35:42
URL: http://baravaramadlar.blogspot.com
Postat av: Mie själv

Lena - barn är oftast helt uppriktiga och accepterar vad som helst bara de får någon variant av svar. Någonstans på vägen mot vuxenlivet försvinner det där....tusingen vet exakt när. Jag gillar också ungar hellre än "blinda" vuxna.



Madeleine - jag tror att jag håller med dig helt och hållet! Vi tänker banne mig inte gömma oss en enda sekund. Varför skulle vi? Förresten är det inte ett dugg banalt utan väldigt grundläggande skulle jag vilja säga. Tack för dina tankar. De är värdefulla för en sådan som mig som står på den "andra sidan" - vilken sida det nu är...

2009-05-28 @ 22:03:07
URL: http://envanligblogg.blogg.se/
Postat av: Jon

Jag tillhör den sekulariserade världen så jesus är bara ett sätt att ge en liknelse ;)

2009-05-29 @ 01:09:40
URL: http://mijon.wordpress.com
Postat av: marie

fördomar är basserade på folks ovishet! Tyvärr så kommde vi aldrig komma undan dom!!

men de gör mig såå fruktansvärt arg usch.

2009-05-30 @ 18:44:49
URL: http://sezzan85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0