Finns det ens femtioöringar?

Sitter vid bordet och har lite mattefrågor m Neo.

-"Vad är 4 + 4?"

-"Det är 8."

-"om du har 12 äpplen, tappar två och ger hälften av det du har kvar till Mika, hur många äpplen har du då?"

-"5 äpplen"

-"OK, om du har en krona och delar den i två delar så får du två femtioöringar. Så hur mycket är två femtioöringar?"

-"Det är en krona"

-"Om du har fyra femtioöringar då, hur många kronor är det?"

Han tittar på mig med himlande ögon och säger:

-"Mamma, jag har inte kommit till den nivån än! Och finns det ens femtioöringar?"

Måste uppgradera min matte...


Kommentarer
Postat av: Maria

Den som tog bort 25 och 50 öringarna fattade inte vad det skulle innebära för våra barns matteinlärning. Jag har suttit precis som du med mina barn och vet inte riktigt vad man skall ta till för när vi lärde oss var det ju mycket mynt som användes.
Pratade med barnens fröken (60+) och hon sa samma sak - 25/50-öringarna saknas i matteundervisningen!

2013-04-12 @ 13:08:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0