Klart ungen ska ha tuffa skor

För några dagar sedan kom ett eftelängtat paket. Ett par skor till Neo. Och inte vilka skor som helst - nä, ett par svarta Converse. "Och" tänker ni nu, "so what".

Jo, det är nämligen så att jag tror att det finns en lag om alltings jävlighet. Den gör sig liksom påminnd när man som minst behöver det. Jag är helt säker på att ni själva har träffat på den! Ingen går fri från den.

Hur som helst.  Om man som Neo har ortoser, en sorts plastskena för fötter och ben, för att kunna träna på att gå så finns det ett antal specialskor till dessa skenor. De som har designat dessa skor är enligt min mening också inblandade i att lagen om alltings jävlighet överhuvudtaget finns. OM man nu har skenor på fötterna så räcker väl det kan man tycka. Nähä, då kommer skorna som grädde på moset! Var man inte handikappad redan innan så blir man det när man ser skorna! De ser ut som Frankensteinprylar! Ingen, och jag menar ingen, enda människa kommer att undgå att se att här är nåt konstigt för sådana skor har man inte om man inte är tvingad till det. Dessutom kostar de 500 kronor. Det går att ha roligare för 500 kronor kan jag tala om!

Man KAN köpa vanliga skor och göra om dem att passa ortosen, som dessutom gör foten ca 2 storlekar större än normalt. Men i och med att du måste ha så stora skor så väger de ett ton plus att när du gör om dem blir de ännu större med superlååååånga sleifar (eller vad det heter) och du kan bara snubbla fram för du är inte van med så stora fötter!

Då har jag upptäckt att Converseskor är jättelätta, OCH de går att göra om så att det inte syns att de är justerade! DET är mums för sådana som oss.  Dessutom passar de foten + ortos med minsta möjliga marginal! OCH de är jätte coola! Då kommer lagen om alltings jävlighet igen. Inte trodde ni väl att det var slut här....nä nä nä....ICKE. Dessa Converse finns inte i mindre storlek än 24 i Sverige fick jag uppkört i näsan av en expedit i en fiiiiin skoaffär (hon borde byta jobb och hålla till i hörnan som lånar ut gamla kartor i biblioteket dit inte en kotte kommer!) som säljer just Converse. Hon tyckte att jag fick väl köpa de minsta som finns, nämligen då 24, fast att ungen egentligen har 20 och nu behöver 22! Ja, eller hur tant expedit! Självklart köper jag 2 nummer förstora skor för att du inte kan uppbringa ett par i rätt storlek! Skulle inte tro det!

Sen finns det ett ställe där lagen om alltings jävlighet inte kommer åt mig - nämligen Tradera! Tadaaaa! Där hittade jag ett par begagnade svarta Converse i rätt storlek till sonen. De var som sagt begagnade och hon som sålde dem gnuggade garanterat händerna hela vägen till banken för de trillade iväg i pris. Men det skiter jag i - jag bara skulle ha dem. För mig är de värda hur mycket som helst.  Och som ni säkert förstår vann jag budgivningen och paketet kom hem till oss! Förmodligen hade hon som hade dem fått tag på dem utomlands. De går att köpa från USA  nämligen.

När jag packade upp paketet sa Neo - "Kolla mamma, nya svarta fötter!" med värsta smilet. Japp lille gubben - mamma fixar. Klart ungen ska ha tuffa skor!


Kommentarer
Postat av: Annika

Neo är min idol! Vilken skön inställning han har - som han har fått av sina fina föräldrar! Rolig blogg! Skriva har du alltid varit bra på, kommer ihåg låånga brev med illustrationer när du hade åkt hem från Schweiz. Nu kan jag ha koll på er! Kram Annika

2009-04-17 @ 22:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0