Min Neo - min hjälte

Idag var det dags för lite mammasorg igen. Det var när jag hämtade på dagis och det var en bäbis till i hallen. En bara lite lite äldre flicka. Hennes storebror går på dagiset och mamman var där och hämtade honom. Mika for runt som ett skållat troll - det bara är så och det får hon. Går inte att hejda!

Naturligtvis snodde Mika lilltjejens mössa - lilla bulldozern liksom! Hon är ganska tidig Mika, på gott och ont. Ställer sig upp mot ALLT. Storebrodern till den andra lilla tjejen säger att hans lillasyster minsann också kan stå och fara runt. Stolt storebror så klart - och det är här mammasorgen kommer in.

Mamman till flickan säger till Neo:

-"Visst är hon duktig, din lillasyster!"

Jag ser att Neo hör. Jag ser också att han stänger av och fortsätter leka med en ballong han fått idag.  Han totalignorerar frågan. De andra ser det bara som att han inte hör. Samma fråga ställs igen och jag vill bara skrika åt dem - MEN FATTAR NI INTE ATT HAN INTE ÄR GLAD ATT HON KAN ALLT HAN INTE KAN? HAN VILL INTE SVARA....


Men jag säger ingenting. Jag tar Mika under armen och sätter henne i vagen. Tar Neo och går hem. På hemvägen luktar vi på blommor - det som han tycker så mycket om! Speciellt häggen.

Jag vet att jag inte kan kräva att folk tänker på sådana saker, men jag skulle önska att de kanske sa nåt annat. Nåt som gjorde att Neo kunde vara stolt över sin lillasyster. Kanske att hon är söt? Eller att hon hela tiden letar efter Neo för att hon tycker så mycket om honom. Att han är en snäll storebror eller vad tusan som helst! Bara inte att hon är så duktig. Visst måste Mika också få vara duktig, men det blir så konstigt just i sådana här sammanhang.

Neo är också duktig. Han har lärt sig åla, fast att han inte skulle kunna det. Han kan äta själv, fast han inte skulle kunna det. Han är torr, fast att han aldrig skulle bli det. Han pratar, fast att han inte skulle kunna det. Han kan en massa bilmärken bara genom att titta på bilen på håll. Han är grymt smart. Det gör också att han får ont - ont i hjärtat och det kan jag inte laga....han förstår sin begränsning och han sörjer. Låt honom vara!

För mig, Neo - är du en hjälte!


Kommentarer
Postat av: marie

förstår precis vad du menar. ja de är han verkligen en hjälte som överbevisar gång på gång att läkarna hade fel! Det är mirakel! han är såå stark<3

2009-05-13 @ 17:29:56
URL: http://sezzan85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0