Om du hoppar i kan jag dra i spaken....

När jag var yngre tyckte jag alltid att folk var så knäppa som tyckte att barn påverkades av film så till den milda grad att de inte ens skulle få se när Kalle Anka blev mosad av tåget för att de inte skulle fixa det liksom. Som om att de inte skulle fatta att det var på skoj. Jag tycker fortfarande lika dant, men med insikten att barn visst testar det de ser på TV utan att förstå att den kan gå åt pepparn. Det som funkar för Kalle funkar inte alltid för oss icke-tecknade varelser...

..inte för mammahjärnor iallafall.

Idag när vi skulle gå på toa Neo och jag, öppnade vi som alltid locket. Tror att det var jag som gjorde det. Neo böjer sig fram över ringen och säger med full inlevelse:

-"Mamma, titta! Vattnet ser fantastiskt ut!"

Förvånad böjer jag mig fram och kikar ner.

-"Va, vad menar du?" undrar jag totalt frågande

-"Om du hoppar i så kan jag dra i spaken..." föreslår han och jag måste se ut som en fågelholk.

Där står vi båda två och stirrar ner i en tom toalett. DÅ går ljuset upp för mig! Har ni sett filmen "Bortspolad"? Där är det två rådisar som står på en tolettring och den ena erbjuder den andre att hoppa ner i den "stora jaccuzin" med just de orden "Titta, vattnet ser fantastiskt ut! Hoppa i du så kan jag dra i spaken"....

Neo ville helt enkelt kolla om det funkade och erbjöd mig generöst att hoppa i så att han kunde dra i spaken. Jo man tackar!

Inom mig bubblar skrattet fram. Mika kommer förbi och stannar förvånat och undrar vad det är vi kollar på. Går fram och stirrar ned hon också. Hon vänder sig till mig och säger

-"Kock-kock?" vilket betyder "Dricka?"...

Två par ögon stirrar förvånat på mig när jag börjar storskratta så att tårarna trillar ned för kinderna. Ja, vad tusan - man kanske skulle testa. Ge ungen en skvätt att dricka och sedan hoppa i för att se vad som händer när Neo drar i spaken!

Nu vet ni vilken film era barn sett om ni träffar på små gubbar flytande i toaletten. Eller - i värta fall - hamstern...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0