Max 1 år ger jag dem!

Fick en lokaltidning hem och i den fanns en tjusig annons om att Mio öppnat en ny anläggning. Tänkte att jag fräser dit och köper en adventsstjärna de hade erbjudande om. Precis en sådan jag ville ha. För en spottstyver. Mio brukar ha fina saker. Gillar Mio massor, men....

Vilket jäkla skitställe! Ursäkta språket men de måste ha byggt stället utan en enda inspektör i närheten. Eller så var han full. Något måste det bero på. Helt klart är att han iallafall inte hade varken barn eller rullstol. Men jag vidhåller att han måste varit full - minst...

När jag kom dit stod det en familj nedanför en gigantiskt bred trappa som leder upp till entrén. De kliade sig i huvudet för de hade tvillingvagn och i trappan fanns det bara "rännor" som tog enkelvagnar! Bra va? De såg sig omkring och letade efter en ramp eller iallafall en hiss. Tillsist fick de lyfta den tunga vagnen hela vägen upp.

Ingen ramp. Ingen hiss. Med lätta steg studsade jag upp för trappan och tackade min lyckliga stjärna för att inte Neo var med i sin elrullstol. Han hade aldrig kommit upp för trappan ens om den passat i rännorna för lutningen var extremt brant. I entren mötte jag en annan familj. På väg ut. Bärandes på en soffa. Tung som bara den.

-"Vi kan väl sätta ner den en stund" säger tjejen

-"Men bara lite till så vi kommer ner för trappan så kan du hämta barnvagnen sedan...." svarade pappan

Att de ens köpte soffan där är ett stor mysterium! Jag hade dragit direkt. Som en avlöning. Envisa som bara den måste de vara, eller så var soffan den enda de önskat sig i hela sitt liv - bortsett från det som låg i barnvagnen de inte fick med sig för att de måste bära en soffa nedför en trappjäkel....

Väl inne i huset fanns det en handikapptoalett! Till vem då kan man undra? Ingen hiss till nedervåningen dock. Bara rulltrappor. Faktiskt måste det vara så att det där bygget under inga omständigheter KAN vara godkänt ur byggkravssynpunkt. Hur gick det till? Och en så stor kedja som Mio dessutom. Fattar verkligen ingenting.

Jag ger bygget några månader. Max 1 år. Sedan kommer det att gå omkull. För de som handlar möbler där kan inte få ut grejorna. Inte heller fanns det en parkering nära dörren som rymde fler än typ 15 bilar. På det driver man inget möbelvaruhus. Skall bli mycket intressant att se.

Som sagt - vilket jäkla skitställe!



Kommentarer
Postat av: Therese

Helt sanslöst! HUR kan de bygga så???

2010-12-03 @ 20:49:22
URL: http://livetmedgrodan.blogspot.com
Postat av: Mie själv

Therese - eller hur! Jag förstår verkligen inte hur det kan ha blivit godkänt. Blir lite sugen på att tipsa någon tidning typ, alternativt åka dit med Neo. Nu vet jag att jag inte kommer in, men de behöver inte veta att jag vet det....ett litet "Wallraff" uppdrag. =))

2010-12-03 @ 22:16:23
Postat av: Madde

Jag gillar "Wallraff", ser fram emot det reportaget. :-)

2010-12-04 @ 23:36:37
Postat av: Therese

Det tycker jag du ska göra!

2010-12-06 @ 08:07:52
URL: http://livetmedgrodan.blogspot.com
Postat av: miriam

Hej!

Såg detta inlägg och efter som jag gillar Mio i Bromma, så vill jag gärna förtydliga vissa felaktigheter i inlägget. Butiken är byggd så att alla har tillträde till lokalerna.

Det finns en separat entré på marknivå för dem som har svårt eller omöjligt kan använda den stora trappan. I den entren finns en hiss leder upp i samma fina foaje som man kommer till om man använder huvudentren.

Den återfinns till vänster om trappan och är tydligt skyltad. Parkeringsplaster för rörelsehindrade ligger precis bredvid ingången.

Väl inne i butiken finns det hiss till det nedre våningsplanet och precis som du skriver så finns det även handikapptoaletter.

Enligt min bedömning har Mio absolut tagit hänsyn till gällande byggnormer och inte på något sätt uteslutit besökare som inte obehindrat kan ta sig upp för den stora stentrappan.

Mio i Bromma är en superfin inredningsbutik med massor av härliga möbler och heminredningsprylar. Det finns ett trevligt café där man kan vila upp sig med en latte och något ur deras söta utbud.





2011-03-12 @ 07:23:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0