Se mig i ögonen!

För en tid sedan såg jag ett tvprogram om en liten kille som körde omkring i en elrulle som var mer anpassad för  uteliv. En sån vill jag ha! Eller rättare sagt, en sådan vill jag att Neo skall ha. För nu börjar det igen. Vinter och snö och Wall-E funkar inte i snö eller is, det bara är så.

Fick tursamt tag i vår arbetsterapeut och frågade henne lite kring den här rullen. Hon visste vilken jag menade och den visade sig också vara av märket Permobil, precis som Wall-E. Jag framförde önskan om att få en sådan och hon såg tveksam ut. Hon sa att det kan tänkas vara så att man måste välja. Så hur tusan väljer man? Varför kan man inte få ett hjälpmedel som är anpassat att fungera säsongsvis? Hur kommer det sig att det bara går att få en variant när vi bor i ett land med stora skillnader i förutsättningar beroende på säsong, eller årstid om ni vill.
Tänkte göra en specifikation om hur det ser ut med Wall-E:

- Går inte i snömodd. Kör fast. Jag får putta rullen (80 kg)
- Går inte i snö. Kör fast. Jag får putta rullen.
- Går inte i kallare än 15 grader. Blir seg och slutar fungera.
- Går inte på is för den har inte vinterdäck. Jag får putta rullen.

Det här innebär:

- Vi kommer inte till garaget som ligger 300 meter ifrån oss. Då måste jag bära Neo, eller putta Wall-E.
- Han kan inte vara ute på skolgården med de andra barnen och köra runt för Wall-E fastnar
- När det blir kallt kan han inte vara ute mer än 10 minuter för sedan slutar Wall-E att fungera.
- Om inte gångvägarna är plogade alternativt sandade kan han inte köra där för då kör Wall-E fast.
- Blir det riktigt illa kan han inte komma till skolan för Wall-E kan inte köra över skolgården.
- Är det tillräckligt med snö kan man inte heller köra manuell rulle. Vad gör vi då? Stannar hemma?

Dessutom kan jag inte gå och hämta bilen själv utan barn för då kommer Neo att dö av skräck. Jag kan inte lämna honom utan då får jag bära honom. Alternativt ta snowracern till garaget. Åka tillbaka och hämta Wall-E. Sen blir det problem när jag skall lämna av honom i skolan. Hur skall han komma upp till klassrummet? Helt jäkla värdelöst.

Han skulle verkligen behöva den här andra rullen. En Permobil X850 Miniflex



Men då uppstår några andra problem.

- Man får välja, den här eller Wall-E
- Den går förmodligen inte in i bilen
- På sommaren är den lite väl klumpig att fräsa runt i
- Den tar väldigt stor plats

MEN

- Den går över stock och sten
- Han kan hänga med de andra barnen in i skogen/gläntan


Snälla någon som har bestämt allt detta, varför kan han inte få ha en Miniflex på vintern och en Wall-E på sommaren eller båda hela tiden. Varför måste vi välja? Varför i hela världen skall inte mitt barn få kunna ha samma förutsättningar som alla andra? För att han inte kan gå? För att han har en CP skada? Kom igen! Det argumentet köper jag inte - vi lever i Sverige, inte Moldavien!

Se mig i ögonen och säg att det är rättvist att han inte skall kunna vara ute på vintern! Att han inte skall kunna köra runt med de andra barnen på skolgården. Att jag skall behöva bära honom till garaget för att den andra rullen fastnar i snön, eller att vi kanske till och med får strunta i att gå till skolan en översnöig dag. Se mig i ögonen och säg detta - utan att SKÄMMAS!

Kommentarer
Postat av: Karin

Ja, det är sjukt dåligt! "Våra" barn har ju svårt nog som det är, varför göra det ännu svårare?

2011-12-22 @ 11:48:13
Postat av: Jenny Alexandersson

Det är ju fullkomligt vansinnigt att ett barn inte får hjälpmedel anpassade efter säsong! År 2012! I Sverige! I ett land med varierat klimat!

Att ett barn med funktionshinder inte får säsongsanpassade hjälpmedel känns lika sinnessjukt som att jag skulle låta mina ungar gå i badtofflor på vintern!

Ja, du om något vet ju såklart det... men var tvungen att skriva det ändå..

2012-01-03 @ 16:26:48
Postat av: Mie själv

Karin - ja, ibland undrar man om det är en sport. "Hur mycket kan vi jävlas med dem som redan har det lite pyrt" heter den. Vinnarna varierar men de är många!



Jenny - kul liknelse det där med badtofflorna. Och inte bara låta, utan vara tvungen att låta dem gå i badtofflor på vintern. Eller varför inte åka snowracer utan skidor. Det funkar men det är inte optimalt....om man säger så. Men vad tusan, de har ju redan en badring, den kan de väl åka på? Nu skall jag inte bli sur och tvär, men ibland får man andas ett par gånger extra för att inte säga saker man ångrar. Ibland glömmer jag att andas och då händer det bara!

2012-01-05 @ 23:33:51
Postat av: Lisen

Zoomcamp! Kör i skogen o uppför trappor(?)



Sök zoomcamp på Google!

Många filmsnuttar på YOUTUBE  vid sök på zoomcamp. Flera från tillverkarna själva och tex

20110310 Zoom Camp demo.mp4



Verkar jättehäftig!

Lisen

2012-01-11 @ 18:44:10
Postat av: Mie själv

Lisen - Jag har inte hört ett smack som svar på min förfrågan. Det tolkar jag som att vi inte ens får tala om den med någon. Lite ledsen i ögat. Speciellt imorse när det var snövallar till höger och vänster och jag fick putta...igen!

2012-01-23 @ 16:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0