Lego - leverantör till Hjälpmedelscentralen?!

Neo har länge önskat sig Hogwarts slottet i Lego. Det är bara det är det är så förbaskat dyrt - minst 1399 kronor. Inget man hostar upp bara så där. Inte jag iallafall. Men så av en händelse fick jag nys på att Webhallen sålde exakt samma slott för "bara" 999 kr! Snabbt som en kobra for jag dit och inhandlade slottet. Man kan beställa det på nätet också och då tillkommer en frakt på 29 kr, men nu har jag väldigt nära till dem så jag åkte helt sonika dit.

En låda stor som bara den följde med mig hem. Och sedan följde ett antal timmars legobyggande. Shit vilken byggsats! Bakom Hogwarts slottet ligger det en hel del ingenjörskonst kan jag meddela, samt en ritning i 3 delar. Tjocka delar.

Det tog sina modiga timmar att bygga ihop, men det var det lätt värt. Det dök upp en annan oväntad vinst nämligen! Utöver att jag fick en hysteriskt glad son med ett leende som inte går att sudda bort. Ett sådant här slott borde alla arbetsterapeuter som arbetar med funktionshindrade barn ha. Superkoncentration och finlir med händerna som slår ALLT! Vanliga hjälpmedel kostar ett par tusenlappar och uppåt. Nu pratar jag inte om  själva byggandet utan om leksuget som drabbade Neo...

Den träning som pillerillet med det här slottet ger kan ingen arbetsterapeut eller hjälpmedel i världen uppbringa. Spana in handföringen på en liten muskelsvag hand som inte kan sikta så bra egentligen....



En mikorskopiskt liten nyckel som skall in i en lika mikroskopiskt liten dörr. Öppna, stänga, låsa, låsaupp, öppna, stänga, låsa...superduperträning!

Och det är inget man tröttnar på i första taget. Hela tiden hittar han nya prylar som skall öppnas, stängas, flyttas, modifieras och fixas med....kolla storleken på slottet...



Nu kanske ni förstår varför det tog minst 5 timmar att bygga ihop det. Jag skojar INTE. Det tog minst 5 timmar effektiv tid. 



Jag röstar för att Lego blir leverantör till hjälpmedelscentralen - eller iallafall till alla arbetsterapeuter! Tills dess: Stick till Webhallen - de säljer Hogwarts för 999 spänn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0