För det kan man våga en hel del...

Köpte en tidning för att fördriva lite tid. Ni vet ett sådant här magasin med mode och skönhet som ger en exakt ingenting i behållning utom möjligen bekräftelse på att man inte är helt rätt påt, liksom.

Den här tidningen var ny - VISAGE nr1 2011. Tydligen hade de identifierat ett behov som inte kunde tillgodoses av resten av alla tidiningar i detta hav av mode/skönhetsmagasin. Utöver allt annat dravel innhöll den här nämligen en del om skönhetsoperationer. Det är i sig inget nytt. I dag gäspar man ju över sådant. Vardagsmat. Men...så fick jag syn på en artikel om Botox i den här tidningen.

Nu har ju jag ett annat perspektiv på Botox - nämligen det som man möts av när man behandlar spasticitet. Det sker under rigorösa säkerhetsformer och jag har lärt mig att det här är ett ämne/substans man skall ha stor respekt för. Därför blir jag lite paff när jag läser följande:

"Botox är en mycket försvagad form av giftet botulinumtoxin óch har länge använts som icke-kirurgiskt skönhetsingrepp vid behandling av rynkor...Botox verkar genom att begränsa nervsignalerna till valda delar av ansiktsmuskulaturen så att de inte anspänns och därigenom skapar rynkor...En myt är att Botox förlamar muskulaturen i ansiktet på ett onaturligt sätt. En rätt utförd injektion skall inte märkas på annat sätt än att du ser mer utvilad och fräsch ut och skal inte förändra din normala mimik."

Lite längre ned, i en faktaruta läser jag:

"Fördelar med Botox: Slätar ut befintliga rynkor och förhindrar uppkomsten av nya. Ingen läkarvård efteråt." och lite längre ned i samma ruta "Nackdelar: Kan inte användas i hela ansiktet. Vid felbehandling finns risk för slokande ögonlock eller asymetri i ansiktsdragen".

Men...var inte det här en mycket försvagad form av gift och dessutom var det en myt att det kunde förlama muskulaturen i ansiktet? För mig är det en gåta hur man vågar utsätta sig för en sådan behandling. Jag har sett vad det gör med Neo...

För vår del, eller för Neos del, är det mycket effektivt men inte helt riskfritt. Betänk följande. Neo kan inte med muskelstyrka sära på sina ben. Av spasticiteten korsars benen mot hans vilja. Det är starka krafter. Tänk dig själv att dina ben skulle korsas mot din vilja och du kan inte med muskelkraft dela på dem. När han har fått Botox kan han dela på dem. Detta för att det är ett nervgift som blockerar hjärnans signaler och ger utrymme för viljestyrd muskelrörelse. Även dessa musklers nervsignaler blockeras men med träning kan man med vilja ändå bestämma själv över sina rörelser. Det är ett oerhört starkt gift med andra ord!

Det är därför en gåta för mig hur man vågar utsätta sig för detta gift i skönhetssyfte. Å andra sidan är det inte alls en gåta att företeelsen att ta bort rynkor finns. Om det säger och tycker jag ingenting. Var och en har själv sina anledningar till att sträva efter skönhet och ungdomlighet. Jag är inget undantag. Jag tycker också om att kunna känna mig attraktiv eller se ung och frisk ut. Vem skulle inte vilja göra det? Med från det till att låta sig få ett nervgift injicerat i ansiktet....det är för mig helt outgrundligt. Jag skulle aldrig våga. Jag har som sagt sett vad det gör med Neo.

Jag kanske skulle ringa den här tidningen och erbjuda dem att vara med på en botoxbehandling. Att de får dokumentera varenda steg och se resultatet. Före och efter. De skulle garanterat bli ganska paffa när de får kliva in på Astrid Lindgrens Barnsjukhus och möta en spastiskt liten 5 årig kille vars vardag förändras drastiskt av dessa injektioner. När de inser att det inte alls är en skönhetsbehandling de skall få bevittna. Jag kan garantera att de på en tiondels sekund skulle se helt annorlunda på botox.

Men...skönhetsindustrin är starkare. Den har starkare drivkrafter och intressen än vad en liten 5 åring med spasticitet någonsin kan uppbringa. Eller hans mamma heller för den delen. Jag kan bara fortsätta läsa dessa reportage och förvånas över vad människor och företag kan tänkas göra och offra för skönhet. Tänk, bara tänk om de kunde vara med när jag sitter med Neos kropp i mina armar, när han somnar in i narkosen för att få denna behandling. De skulle aldrig mer skriva "det här kan Botox göra för dina rynkor"....utan kanske "Det här gör Botox för CP-skadade". DET reportaget skulle jag läsa med mycket större intresse. Men jag skulle fortfarande undra "Hur vågar de?". Svaret på det är "för att det ger min son störe möjligheter att kanske kunna gå en dag i framtiden"...för det kan man våga en hel del...


Bilden snodd från internet


Kommentarer
Postat av: Linda

Det låter ju läskigt med "nervgift" men ändå är det bland dem säkraste behandlingarna. Risken att man dör är väääääääldigt liten. Du borde faktiskt gå in på den här sidan: http://www.botoxguiden.se/ det står verkligen allt om botox :)

2014-07-02 @ 10:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0