Pakera inte närmare än 1,5 meter...

Nån klev rakt in i min cirkel och jag kände mig inträngd i ett hörn. Jag har berättat förut om mon cirkel. Det är gränsen för hur nära man kan stå främlingar utan att bli obekväm. Var går gränsen för hur nära de får komma dig? Vet du det?

Om du ritar en cirkel runt dig där du tycker att det är ok, så är det innanför det strecket du känner dig lugn i ohotad i andras närvaro. Alltså av de som söker din uppmärksamhet. Det räknas inte när man åker tunnelbana typ. Bara om den du står upptryckt mot vänder sig om och börjar prata med dig.

Olika människor har olika stor cirkel. Somliga kan ha folk uppflugna i näsan utan att reagera. Min cirkel är väldigt stor. Minst 1,5 meter ut från näsan. Och idag var det någon som dundrade rakt in o landade Max 40 cm från mig. Då vet jag inte var jag skall ta vägen. Blir okoncentrerad o ofokuserad o vill fly. Men jag fick vackert sitta kvar.

Om de sitter för nära tycker jag inte att det är familjärt med någon jag inte känner, jag blir bara obekväm och fast att det är flera timmar sedan sitter det i. Kanske borde ha en skylt på näsan: "parkera inte närmare än 1,5 meter"...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0