Kära Försäkringskassan

Kära Försäkringskassan.

För snart åtta år sedan fick jag en son. Han föddes tre månader för tidigt och drabbades av en grav hjärninfarkt. Redan där och då fick han domen - ett livslångt funktionshinder. En CP skada som för alltid skulle hindra honom att leva ett liv likt ditt och mitt.

Han har gjort stora landvinningar och överjordiska framsteg. Exempelvis går han i vanlig klass och läser och räknar. Precis som vilken unge som helst. Han ÄR vilken unge som helst - på insidan. Jag är omåttligt stolt över honom. MEN han har ett livslångt funktionshinder och behöver hjälp med samtliga förflyttningar. Det betyder att han kör elrullstol överallt. Den väger nätta 130 kg.

Av Försäkringskassan fick vi hjälp att köpa en bil samt även att anpassa den. Det är jag djupt tacksam över, för elrullstolar är inget man åker buss med. Eller tåg. Eller kastar in lite lätt i bakluckan. Den måste lyftas in med specialkran. Och en sådan fick vi.

Nu har kranen gått sönder. Jag kan inte lasta in rullen i bilen och plötsligt beskars hans omvärld drastiskt. Det är då jag ringer till er, kära Försäkringskassan, och säger att jag behöver laga kranen.

Svaret? Skicka in en ansökan så ska vi göra en utredning om ni är berättigade till lagningen av anpassningen. Vi måste utreda om funktionshindret kvarstår. Om ni fortfarande tillhör godkänd grupp för anpassningar och om ni fortfarande bor ihop med barnet.

Jo, kära Försäkringskassan, barnet bor fortfarande hemma. Han är bara snart åtta år så jag planerar att han ska bo med mig åtminstone ett par åt till. Och vad skadan beträffar så kan jag meddela att ingen skulle vara gladare än jag, om vi vaknade upp en dag och den var borta. Jo, möjligen sonen då kanske. Det är just kruxet med CP-skador. De är livslånga.

Så därför, kära Försäkringskassan, undrar jag vad det är ni ska utreda. Jag behöver bara få kranen att fungera så att vi kan fortsätta vårt liv i godan ro. Det är faktiskt kränkande att ni ifrågasätter min sons funktionshinder. Inte för mig, men för honom. Så, låt mig bara laga kranen som gör att hans värld blir lite större. Även om jag inte vill, kan jag garantera att han har sin CP-skada imorgon också, och dagen efter den, och dagen efter den…..

Kommentarer
Postat av: Maria

Saknar ord!
Ibland undrar man hur regelverket fungerar...

Min mor kom hem igår efter en höftledsoperation. Kravet är att hon skall ha anpassad toastol mm nu i början och får ej sitta hur som helst. Hon skall sitta i karmstol för att kunna resa sig upp - kan man få låna det undrar givetvis vän av ordning? Nej, du får en toastol med armstöd. Är det meningen att hon skall tillbringa de närmaste veckorna på toa om hon inte vill ligga i sängen???
Som tur var fanns stol att låna i vänkretsen - men jag tycker fortfarande att det är fel!
/Maria

Svar: Det är ju så knäppt så man tror inte det är sant. I vårt fall kan man ju undra varför i vi har en kran i bakluckan? KAN det vara så att vi behöver det? KAN det vara så att de gav oss den av en anledning? App app app...vi måste kolla om du får laga den. Sitter CP skadan i säger du...det var som tusan...suck
Mie

2013-10-14 @ 12:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0